Spanish Painter, ca.1510-1579 Related Paintings of JUANES, Juan de :. | Loose multi-tile this Ahe rice Tash s vegetable garden | Still Life with Letter to Mr.Clarke | Satire | A Vase of Flowers | Coming from Evening Church | Related Artists:
fredrik westinFredric Westin, född den 22 september 1782 i Stockholm, död 13 maj 1862 i Stockholm, historie- och porträttmålare.
Westin hade varit elev hos Lorens Pasch d.y. och Louis Masreliez på Konstakademien. Sedan han 1808 blivit kallad till akademiens agr?? och förordnad till konduktör vid kungliga museet blev han 1812 invald i Konstakademiens styrelse. Han blev 1815 vice professor och 1816 professor vid Konstakademien. Där var han också 1828-1840 direktör. 1843 utnämndes han till hovintendent.
Till hans tidigare skede och till hans främsta alster hör "Dagens stunder", fyra dörrstycken i Karl Johans sängkammare på Rosersbergs slott med antikiserande figurer: Aurora som strör blommor över jorden, Apollon med sitt fyrspann, Diana följd av Aftonrodnaden samt Natten med sitt stjärnströdda dok (1812-13). På Säfstaholms slott finns "De fyra årstiderna presiderade av jordens gudinna" (1843), på Rosendals slott "Hebe med örnen" (1832) och "Flora bekransande Linn??s byst" (1843) och vid Stockholms universitet "Musiken, föreställd av en grupp unga flickor". Han målade också kompositioner ur den svenska historien ("Olof Skötkonungs dop", "Lutherska lärans antagande").
Westin målade en stor mängd porträtt då han under Karl XIV Johans tid var konstnären på modet. Som porträttmålare var han dock inte enhälligt uppskattad. En kritiker som Silverstolpe beklagade 1809 att en konstnär som "äger så mycken färdighet till stöd för sitt sökande av idealet" sysselsatte sig med en konst av så lågt värde och hoppades att han "måtte återvända från den platta verkliga världen till den poetiska." Hammarsköld menade 1818 att av de svenska konstnärerna var det Westin som hade de ringaste anlagen för porträttmålning. Scholander kallade hans porträtt för "vaxgubbar". Andra hade lovord att fälla över Westins porträtt. Gerss ansåg att Westins porträtt hade likhet och behag i uttrycket, enkelhet i ställning och klädsel, urval av natur i formerna och säkerhet och sanning i utförandet. Wennberg kallade honom "den förste svenske tecknarens Lorenz Paschs så värdige fosterson".
Under Karl XIV Johans tid målade han rad porträtt på kungafamiljen. 1824 målade han en populär allegori över kronprinsessan Josefinas ankomst till Sverige, där Saga i gul och blå dräkt sitter på marken framför en runsten och blickar upp mot skyn där kronprinsessan i röd och vit dräkt svävar ned på en molntapp omgiven av tre amoriner. 1838 målade han Karl XIV Johan till häst på Ladugårdsgärdet hälsande med den trekantiga hatten.
Efter att Sandbergs altartavla för Sankt Jacobs kyrka hade underkänts vände sig de ansvariga till Westin med uppdraget att måla en altartavla. Målningen, "Kristi förklaring" var klar 1828 och resultatet blev både hyllat och kritiserat. Andra altartavlor av Westin finns i Kungsholms kyrka ("Kristi uppståndelse", 1825), Åbo domkyrka ("Kristi förklaring", 1836), Uddevalla kyrka ("Kristus välsignar barnen") samt Carl Gustafs kyrka ("Kristi begravning", 1832).
Anton Raffael Mengsa pastel portrait painter
German,1728-1779
John PettieBritish Painter, 1839-1893
He was brought up in Edinburgh and East Lothian, and in 1855 he entered the schools of the Trustees' Academy, Edinburgh, sponsored by the history painter James Drummond (1816-77). He studied under Robert Scott Lauder, and among his fellow students were WILLIAM QUILLER ORCHARDSON, Thomas Graham (1840-1906), George Paul Chalmers (1833-78), John Burr (1831-93) and John MacWhirter, several of whom later became part of Pettie's circle of Scottish artist friends in London. Pettie first exhibited at the Royal Scottish Academy in 1858 with In Trabois House (untraced), a scene from Sir Walter Scott's The Fortunes of Nigel, and he began sending work to the Royal Academy in 1860. From 1858 he provided illustrations for the periodical Good Words, and, encouraged by the reviews received for his early Royal Academy exhibits, such as The Armourers (exh. RA 1860) and What D'Ye Lack' (exh. RA 1861), when Good Words transferred its headquarters, Pettie moved to London in 1862. He shared a studio in Fitzroy Square with Orchardson and Graham from 1863 until his marriage to Elizabeth Ann Bossom on 25 August 1865. He subsequently lived at various addresses, gravitating towards the wealthy artistic colony in St John's Wood, where in 1882, at 2 Fitzjohn's Avenue, he built a neo-Georgian house and studio, The Lothians (destr.). This reflected not only the professional circle in which Pettie moved but also the rapid financial success that he achieved in London. From the mid-1860s his most important patron was John Newton Mappin, founder of the Mappin Art Gallery,